Dodatki do stron internetowych, Integracje sklepów internetowych

Dostawa na życzenie

Statystyki pokazują, że ponad 50% klientów rezygnuje z zakupów, ponieważ nie są usatysfakcjonowani terminem dostawy. Co zrobić, by współczynnik porzuceń koszyka był mniejszy? Z pomocą przychodzi funkcja „Dostawa na życzenie” („Dostawa na czas”)!

Dostawa na życzenie

Oferujemy Państwu możliwość implementacji na stronie internetowej opcji „Dostawa na życzenie” („Dostawa na czas”). Pozwoli to Państwa klientom na wybór dnia, w którym chcą otrzymać zamówione przedmioty, a ponadto:

  • Klient dostanie przypomnienie w wiadomości e-mail przed dostawą.
  • Oprócz daty klient może wybrać również godzinę dostawy (wymagane włączenie opcji).
  • W specjalnym polu klient zostanie poinformowany o najbliższej możliwej dacie dostawy.
  • Klient może wybrać opcję dostawy „tak szybko, jak to możliwe”.

Dla klienta to duże udogodnienie jednak na co może liczyć właściciel sklepu internetowego?

Oto niektóre z zalety tego rozwiązania:

  • Możliwość wykluczenia dni, w których sklep nie dostarcza zamówień. Dotyczy to zarówno weekendów i świąt cyklicznych, jak i jednorazowych sytuacji (np. podczas wyjazdu na urlop).
  • Właściciel może ustalić również konkretne dni w tygodniu, w których odbywa się dostawa.
  • Opcja pozwalająca na ustawienie minimalnego czasu trwania dostawy w przypadku, gdy sprzedawca potrzebuje dodatkowego czasu na przygotowanie zamówienia.
  • Funkcja ograniczenia liczby zamówień składanych na dany dzień.
  • Możliwość ustawienia pola daty dostawy jako obowiązkowe, przy jednoczesnym zaznaczeniu odpowiednim kolorem „najbliższego możliwego terminu”.
  • Wybór czy wskazanie daty jest obowiązkowe, czy nie.
  • Opcja wyłączenia funkcji dla wybranych kategorii produktów, np. w przypadku gdy produkt wymaga specjalnego środka transportu, którego przygotowanie zajmuje więcej czasu niż zwykle.
  • Funkcja umożliwiająca ustawienie minimalnego czasu trwania dostawy dla konkretnych rejonów.
  • Możliwość ustawienia osobnych opłat za dostawę, termin odbioru zamówienia czy godzinę dostawy.
  • Opcja pozwalająca wskazać adres do osobistego odbioru zamówienia.
  • Możliwość „ręcznej” zmiany daty dla wcześniej złożonych zamówień.

Oprócz wyżej wymienionych cech harmonogram dostaw może zostać zsynchronizowany z kalendarzem Google, co pozwoli na jeszcze sprawniejsze planowanie i niemal pełną automatyzację sprzedaży.


Krok po kroku – konfiguracja i możliwości

Jeżeli zdecydujemy się na zintegrowanie „Dostawy na życzenie” z naszym sklepem online, będziemy zmuszeni odpowiednio skonfigurować wszystkie opcje wymienione powyżej. Oczywiście sklep nie musi korzystać ze wszystkich wariantów – warto wcześniej wypisać sobie funkcje, na których nam najbardziej zależy. Przy wyborze warto wziąć pod uwagę czynniki takie jak trwałość oferowanych produktów, możliwości dostawy oraz czas potrzebny na spakowanie zamówienia.

Gdy już wybierzemy interesujące na opcje, należy ustawić dni „wolne od pracy” oraz dni „robocze”. W tym momencie możemy również w specjalnej zakładce wybrać daty świąt, w których sklep nie pracuje. Pomocnym narzędziem jest tutaj importowanie danych do kalendarza Google.

Kolejnym krokiem jest ustawienie minimalnego czasu trwania dostawy. Pole możemy pozostawić puste, jednak musimy liczyć się z tym, że klient może złożyć zamówienie w nocy i oczekiwać dostawy już na następny dzień. Właściciel musi zdecydować, ile czasu potrzebuje na spakowanie towaru i dostarczenie go. Warto zwrócić uwagę na to, że im dłuższy czas dostawy, tym większy współczynnik porzuceń koszyków. Spójrzmy na przykład:

Minimalny czas dostawy: 6 godzin.

Ostateczna możliwa godzina dostawy towaru: 18:00.

Jeżeli klient złoży zamówienie do godziny 12:00, to w opcji dostawy będzie dostępna możliwość dostarczenia produktu jeszcze tego samego dnia. Jeżeli zamówienie zostanie złożone po 12:00 – najbliższą datą dostawy będzie następny dzień.

UWAGA: Aby dostawa tego samego dnia była możliwa, należy włączyć odpowiednią funkcję. Alternatywą dla niej jest opcja „Dostawa następnego dnia”. Obie funkcje są przydatne, jeżeli sprzedajesz przedmioty, które mogą zostać wręczone jako prezent na rocznicę, która odbywa się następnego dnia. Zarówno „Dostawa tego samego dnia”, jak i „Dostawa następnego dnia” mogą wymagać od klienta dodatkowych opłat, które sami możemy ustalić.

Kiedy uporamy się z datami i godzinami, musimy określić, ile maksymalnie dostaw jesteśmy w stanie zrealizować w jeden dzień. Zależeć to będzie od naszych warunków logistycznych oraz rodzaju produktu, jakim handlujemy. Kiedy maksymalna liczba zamówień na dany dzień zostanie osiągnięta – klient nie będzie mógł wybrać dostawy tego dnia podczas finalizacji zamówienia. W tej opcji możemy wybrać również, ile sztuk (kilogramów, opakowań, litrów itd.) zmieści się na jedno  zamówienie. Szczególnie ważne jest to przy towarach wielkogabarytowych (materiały budowlane, paliwa) – jeżeli klient kupi towar wymagający dwóch transportów, wtedy odpowiednia ilość zamówień zostanie dodana do dziennego limitu.

Kolejną opcją, którą musimy rozważyć, jest to, czy wybór daty przy składaniu zamówienia jest obowiązkowy. Jeżeli tak – klient nie dokończy zamówienia, dopóki nie wybierze terminu dostawy. Jeżeli nie – system sam przypisze zamówieniu optymalny termin. Datę dostawy (zarówno wybraną automatycznie, jak i przez klienta) można zmienić ręcznie, co jest wskazane np. w przypadku awarii samochodu dostawczego lub innej sytuacji losowej. Pamiętajmy jednak, by poinformować o tym klienta!

W konfiguracji „Wygląd” ustawiamy język kalendarza, format daty i godziny oraz styl graficzny. Osobno możemy wybrać kolory podświetlenia dat dostępnych, niedostępnych oraz świąt.

Jedną z najważniejszych opcji, które musimy odpowiednio skonfigurować, są przedziały czasu. Dla każdego dnia tygodnia należy ustalić godziny, w których odbywają się dostawy. Dla konkretnych przedziałów możemy dopisać maksymalną liczbę dostaw oraz ewentualne dodatkowe opłaty za dany przedział czasowy. Przykładowo, gdy klient wybierze dostawę w sobotę w godzinach 18:00-20:00  (zakładając, że nie został wyczerpany limit dostaw w tym przedziale) to możemy wymagać od niego dodatkowej opłaty.

Jeżeli sklep oferuje możliwość odbioru towaru osobiście, powinniśmy również podać jego adres. Istnieje opcja dodania kilku adresów, jeżeli sklep posiada więcej niż jeden lokal. W tym przypadku klient podczas zamówienia będzie musiał wskazać interesujący go adres.

Integracja „Dostawa na życzenie” jest w pełni zautomatyzowana i zsynchronizowana ze sklepem internetowym.


Krok po kroku – klient

Odwiedzając sklep internetowy, który oferuje „Dostawę na godzinę”, cały proces zakupowy wygląda tak jak w każdym innym sklepie online. Najpierw wyszukujemy interesujący nas produkt. Następnie dodajemy go do „koszyka” i przechodzimy do finalizacji zamówienia.

W tym momencie, obok opcji płatności znajdziemy opcję dostawy. Kiedy wybierzemy interesujący nas sposób doręczenia przesyłki (zazwyczaj kurier, poczta lub odbiór osobisty), musimy wybrać datę dostawy. Po kliknięciu przycisku  „Wybierz datę dostawy” wyświetli się kalendarz. Zazwyczaj kolorem zielonym zaznaczone są dostępne terminy a czerwonym zajęte, w których dostawa jest niemożliwa. Po wybraniu odpowiedniego terminu, w zależności od ustawień sklepu, możliwa jest opcja wyboru przedziału czasowego dostawy. Sprzedawcy zazwyczaj oferują jeden darmowy przedział (np. w godzinach 8:00-19:00) oraz bardziej szczegółowe (przykładowo w godzinach szczytu) dodatkowo płatne przedziały (np. 12:00-14:00).

Kiedy wybierzemy datę dostawy, finalizacja zamówienia przebiega tak jak w standardowym sklepie online – podajemy dane do wysyłki, następuje zapłata i otrzymujemy potwierdzenie otrzymania zamówienia.

Dzięki opcji „Dostawa na życzenie”, na kilka godzin przed dostawą (w zależności od ustawień sklepu) dostaniemy e-mail z przypomnieniem, że wkrótce nasze zamówienie zostanie dostarczone. Jeżeli jednak okaże się, że z jakiegoś powodu nie możemy być w danych godzinach pod podanym adresem, należy skontaktować się z obsługą sklepu – administrator sklepu ma możliwość ręcznej zmiany daty i godziny dostawy.


Podsumowując – opcja „Dostawa na czas” to doskonały wybór dla firm, które oferują sprzedaż online oraz zauważają wysoki procent porzuceń koszyków w sklepie. Implementacja systemu, pozwoli klientowi wybrać wygodny mu termin dostawy, a właścicielowi zapewni zautomatyzowanie sprzedaży oraz zadowolonego klienta, który z pewnością powróci do jego sklepu.